Una
de les concepcions bàsiques de la ment és l’ús de la informació per construir
un sentit de la ment pròpia. Aquest mòdul - creador de la ment sembla ser una
funció del hemisferi dret i comença el seu desenvolupament a edats molt
tempranes de la vida.
Els
nens/es durant els primer dies de la seva existència posseeixen la capacitat de
detectar la diferència entre objectes animats i sentiments. Cap al tercer any
de vida, desenvolupen la capacitat del joc simbòlic, durant el qual poden
atorgar qualitats animades de intencionalitat i resposta emocional a objectes
inanimats.
Aquesta
immersió en jocs d’imaginació resulta d’interaccions socials i histories narrades pels propis cuidadors del
nen/a, amb qui aquests s’identifiquen, en el sentit rudimentari d’aquesta
locució.
La
distribució de les experiències mentals entre el nen/a i a figura materna
assenten els fonaments per a tot el procés d’avenç evolutiu de l’infant,
incloent l’adquisició d’habilitats cognitives complexes.
El
cervell del nen sense cap patologia posseeix la habilitat d’entendre l’estat
subjectiu de ment de qui el cuida – la seva vida depèn, justament, d’això –
Aquestes últimes senyals que pertanyen en la seva essència a l’esfera
comunicativa – emocional. Son les conegudes de: contacte visual i carícies,
expressió facial i el to de veu.
Un
altre aspecte d’importància, és el que és coneix com “reconeixement conjunt”; succeeix quan
ambdós, figura materna i nadó, observen un tercer objecte el qual és senyala,
mentre es parla del mateix.
Es
durant en aquest mateix procés, que
s’afiança, des del primer any de la seva vida, la noció important de que el
nen/a intueix i entén que existeix un altre persona, fora de si, amb un focus
d’atenció, intenció i estat emocional dirigit cap a ell.
Dit
d’un altre manera, el nen té la seva pròpia teoria de la menta, ja que reconeix
i assigna afectes i intencions cap a un altre persona.
La
Teoria de la Ment constitueix una habilitat potencial en la percepció del ésser
humà i, possiblement, d’altres espècies; però es un potencial que requereix
experiència social i cognitiva per adquirir el seu desenvolupament total. És
essencialment un concepte continu i individual, en el sentit de que varien de
molt complertes i efectives a mínimament funcionals.
En
aquest punt de progrés individual, podem dir, és on es troba el d’inserció a
l’empatia. Concepte relacionat amb el ToM, que significa la capacitat de
reconèixer i entendre els estats de la ment del demés, incloent creences,
desitjos i emocions en particular sense la injecció dels propis. L’empatia
s’entén com la capacitat de posar-se en la pell de l’altre persona.
Jean
Piaget, postulà que e nena/a durant els seus primers anys de vida és troba en
la fase d’egocentrisme, és a dir, no compren que les percepcions dels demés
siguin diferents a les seves pròpies. El món, per tant, gira al voltant de
l’infant fins als 3 anys, que és quan comença abandonar aquest egocentrisme
cognitiu a favor dels processos més sofisticats que reconeixen el que té a
veure amb els demés, i no són els seus propis.
Els
resultats de les investigacions sobre el pensament infantil, teoria de la ment
en la infància, mostren que els nens de 4 o 5 anys són capaços de diferenciar
dues realitats: la física i la mental, i són capaços de separar les ments, la
d’un mateix i la d'altres, són capaços de pensar sobre el pensament, sobre les
dades de la ment com dades que fan actuar a altres i un mateix, i que les dades
que no s'observen, com són els de la ment existeixen i conformen realitats
diferents o iguals, la d'un mateix i la dels altres.
No hay comentarios:
Publicar un comentario