En aquest espai parlarem de sexualitat i relacions afectives, dos dimecres al mes, a les 10:30H del matí.
PER ESCOLTAR EL PODCAST, FES CLIK A LA FOTO |
"És necessària l'educació sexual a les escoles"?
Si la família és un
element imprescindible d’educació sexual, també ho és l’escola, ja que per les
seves pròpies característiques, permet el desenvolupament de programes
educatius sistemàtics, progressius adaptats al cicle vital dels alumnes.
Per tant, la
resposta és si. Hi ha diversos estudis que conclouen que sovint l’educació
sexual que s’imparteix és negativa, esbiaixada i des de la vessant restrictiva
i la por: “malalties TS” “embarassos” i, per tant, queda molt allunyada de la
realitat.
On queda el plaer i
el desig? Aspectes naturals que tot ésser humà cerca.
Educar vol dir
transmetre valors. I en aquest cas, tractar el sexe com un valor i no un
problema, com en el cas de la “salut sexual” que té un cert discurs alarmista.
Per tant, per mi
l’educació sexual hauria de ser una proposta educativa que ha d’incloure tots
els elements de la sexualitat humana:
- El cos.
- Els
sentiments.
- Les
emocions.
- Les
actituds
- Els
comportaments
- Els valors
socials.
- El plaer
- Y els drets
humans associats a la sexualitat.
No es tracta de
parlar només de genitals, ni embarassos, ni reproducció sinó ampliar tots
aquest aspectes més biològics i abordar la part psicològica, emocional i
cultural.
Dit això,
aturem-nos a pensar qui es –si és que hi ha- la persona encarregada de
transmetre tota aquesta informació? En la majoria de casos es un mestre, que se
li ha assignat la tasca, i pot tenir certs coneixements pel seu bagatge. Però
sens dubte crec que hauria de ser impartida per un professional, un/a
sexòleg/a, que és l’únic especialitzat per transmetre els valors anteriorment
anomenats.
La realitat que em
trobo a les escoles o instituts dista moltíssim, ja que les úniques persones que
s’han presenciat i han anat a fer alguna xerrada, sempre ha estat de caire
preventiu (com posar un preservatiu o com evitar les malalties de transmissió
sexual) i sempre en edat adolescent, quan molts dels joves ja han començat a
experimentar canvis en el seu cos, han tingut alguna interacció sexual i com no
hi ha hagut ningú que els hagi donat resposta, busquen els seus dubtes en la
pornografia o en referents poc vàlids, com amic/gues més grans.
Per tant, els
professionals que ens hi dediquem, creiem que l’educació afectivo-sexual hauria
de ser una matèria transversal que s’anés adaptant a les diferents etapes
evolutives del nen/a –jove. I que no es tracti només d’una xerrada puntal. Això
ens ajudarà a que els nens i nenes puguin incorporar, entendre i acceptar tots
els canvis tant a nivell biològic, psicològic i social que es duran a terme al
llarg de la seva vida. Sense estereotips, ni falses creences.
Veiem doncs com intervenir en les diferents etapes del cicle vital:
Educació Infantil 3- 6 anys: Figura
corporal i identitat sexual. En aquestes edats l’atenció dels nenes i nenes
es centra fonamentalment, sobre el propi cos, les seves parts i funcions.
(seria convenient utilitzar el vocabulari correcte). Afavorir als rols sexuals
flexibles, no discriminatoris a través del joc, per exemple. També es poden
contemplar els afectes; Forjar
sentiments de solidaritat, col·laboració i ajuda.
I sobre l’origen. D’on venen. Això ho podem
treballar mitjançant un àlbum de fotos. Vinculant les explicacions amb l’amor
entre els pares i el desig responsable de tenir un fill.
Educació Primària 6-12 anys : Promoure un bon nivell d’acceptació de la pròpia imatge i enfortir l’autoestima, sobretot quan
ens apropem a la pubertat.
Assentar hàbits
saludables en relació a higiene.
Parlar sobre
aspectes importants que poden donar-se en aquesta etapa; menarquia, cicle
menstrual, primeres ejaculacions en els nois, canvis corporals.
S’ha de treballar
la no discriminació entre sexes. (en aquesta edat estan enfrontats).
Reforçar
l’afectivitat, sentiment de pertinença i autonomia personal.
Educació Secundaria 12- 16 anys: Canvis corporals, canvis psicològics,
socials i de relació.
Identitat sexual i
orientació sexual, haurien de ser temes obligatoris.
Rols sexuals,
relacions personals, pràctica sexual, reproducció i contracepció. Prevenció
ETS, violència, agressions...
Recomanació del
llibre “SEXPERIMENTANDO” de Nayara Malnero. Amb codis QR i és apte per
adolescents, pares i mares i docents.
Enhorabuena por el artículo!!!
ResponderEliminarUn saludo desde http://www.loverstories.com/
Muchísimas gracias. La verdad que sigue siendo una labor y una realidad por implantar en los centros educativos. Un saludo y feliz de leeros.
Eliminar