LA INCLUSIÓ
Forma de
viure, relacionada amb:
- Convivència.
- Acceptació dels diferents.
- Tolerànica.
- Cooperació
- Atenció a la diversitat
- Educar a tots els alumnes atenent les
necessitats educatives de cadascú.
Principi
de Justicia:
- Trobar la manera d’ensenyar junts tots
els alumnes, tenint en compte que són diferents.
- S’han de tractar els alumnes segons les
seves necessitats específiques.
Components crítics del procés d'inclusió:
- Cal una política favorable.
- Cal un entorn que ofereixi seguretat als diferents agents implicats.
- Cal un suport per part de tothom
- Cal una organització del context aula, de les experiències educatives, dels recursos...
Beneficis de l'entorn ordinari:
- Preparació per al món real
- Millor rendiment
- Progrés en diferents àmbits
- Millora de la qualificació en la consecució d'objectius
- Augment de les interaccions positives
- Un grau d'aprenentatge acadèmic més elevat,
- Millor actitud i relacions més positives.
ESCOLA INCLUSIVA
|
ESCOLA SELECTIVA
|
Educació
integral
|
L’educació
esdevé un instrument de classificació i jerarquització.
|
Assoliment del màxim desenvolupament personal i
social dels alumnes i els continguts acadèmics.
|
Objectiu
primordial:
transmissió dels continguts acadèmics
|
Instrueix i educa
alhora.
Gaudir, condició
indispensable per aprendre
|
Acull
alumnes en funció de les seves capacitats.
|
Necessitat de formar
una personalitat autònoma i crítica.
|
Necessitat
de formar una personalitat hàbil.
|
DOCUMENTS
INTERNACIONALS SOBRE EL PROCÉS D'ATENCIÓ A L'ALUMNAT AMB NECESSITATS EDUCATIVES
ESPECIALS (NEE)
1948:
La Declaració Universal de Drets Humans.
1978:
Informe Warnock
Introdueix
el terme necessitats educatives especials (20%) i d'objectius educatius
compartits. Qüestiona el concepte mèdic de diferencia.
1979:
SNAP. Special Needs Action Programme
Reorienta
els serveis d'EE per passar de la segregació a la inclusió.
1981:
Education Act.
Introdueix
el concepte d'integració per els alumnes amb necessitats educatives
especials.
1989:
Convenció sobre els Drets del Nen. ONU
Tots
els nens tenen el dret a l'educació.
1993:
Igualtat d'oportunitats de les persones amb discapacitat. ONU.
1994:
Declaració de Salamanca. UNESCO
"Les
escoles ordinàries amb una orientació inclusiva són el mitjà més eficaç per
combatre les actituds discriminatòries, construir una societat inclusiva i
aconseguir una orientació per a tots"
1997:
IQEA. Improving the Quality of Education for All.
Proposta
d'actuacions educatives per assegurar l'aprenentatge de tots els alumnes.
19998:
Special Needs in the Classroom. UNESCO.
Produir
i divulgar materials útils en contextos de formació inicial i permanent per
ajudar als docents a donar resposta als alumnes amb dificultats.
2000,
2002: Index for inclusion. Project IQEA (Catalunya)
A
CATALUNYA:
- Departament d'Educació (2005). Pacte Nacional per a
l'Educació. Generalitat de Catalunya.
- Departament de l'Educació (2008). Aprendre junts per viure junts.
Generalitat de Catalunya.
- LEC, Llei d'Educació de Catalunya 2009
Tots
els documents oficials estan d'acord en:
- Que el dret a
l'educació és per a tothom.
- Evitar solucions
especials (per exemple: per a nens/es amb discapacitats)
- Afavorir
l'escolarització en escoles ordinàries inclusives.
- L'educació ha de ser
gratuïta, obligatòria i a l'abast de tothom.
Tristemente esto es una utopia :(
ResponderEliminarBuenos días, tristemente si parece ser algo utópico aunque los profesionales que nos dedicamos a ello intentamos por todos los medios deshacer esa idea y trabajar desde una persoectiva integradora, aunque lentamente, estamos progresando intentando educar a la población en la no estigmatización.
EliminarTe agradezco tu comentario :)
Un saludo